A Bermuda-háromszög a világ egyik legforgalmasabb vízfelülete. Mind a kereskedelmi, mind a turista-útvonalak itt futnak össze, hozzáadódva a floridai tengerpart amatőr és szolgáltató hajósainak és repülőinek számához. Csak Bermuda reptere évente több mint 50 ezer járatot fogad és indít. Mindezekhez még Fort Lauderdale katonai bázisának forgalma is hozzászámítható. Ehhez a forgalomhoz viszonyítva a balesetek száma elenyészően kicsiny. A világ bármely más tengerén is előfordulnak elsőre rejtélyesnek tűnő balesetek, eltűnő hajók, vagy előkerülő de személyzet nélküli hajók, repülők, amelyek nem adnak vészjelzést. A látszólagos bermudai koncentráció a nagy számok törvényében lakozik, valamint abban, hogy még a nem itt történt baleseteket is igyekeznek ide helyezni, esetenként igen távoli, Afrikához vagy Írországhoz közeli, de gyakran az Azori-szigetek térségében történt szerencsétlenségeket. A Puerto Rico - Kuba - Florida térség évenként kétszer hurrikánszezont él át. Az eltűnések jó része - amikor a Legenda ideális hajózó időt emleget - hurrikánok idején történt. A Bermuda-háromszög különleges - bár nem egyedi - jellemzője, hogy mind hajóval, mind repülővel könnyű eltévedni a sok egyforma korallszirt között, ahogy az a 19. repülőrajjal is történt. A Legenda előszeretettel emlegeti: előfordult, hogy a hajó fedélzetén tartózkodókat halva találták. Külsérelmi nyomok a halottakon nem voltak fellelhetők. Valójában egyetlen-egy ilyen eset sem volt - fentebb áttekinthető az összes Bermuda-háromszöggel kapcsolatos eset, és ilyen mondat egyiknél sem, még a Legendában sincs. Ez az állítás tipikus folklór-elem, a könyvről könyvre vándorló ellenőrizetlen közlések termése. A Bermuda-háromszögben semmilyen rejtélyes erő nem működik, csak a szenzációra éhes emberek fantáziája. Charles Berlitz minden szeme elé kerülő, az Atlanti-óceánnal kapcsolatba hozható balesetet a Bermuda-háromszög számlájára írt (sőt még Mexikó nyugati partjainál is volt egy általa emlegetett eset), a körülményeket meghamisítja, az eseményeket úgyszintén. Forrásolás nélküli és adatolhatatlan közléseit igen sokan, köztük Nemere István is készpénznek vette, és önálló teóriákat állítanak fel a semmiről. A Legenda-gyártók másod-, harmad- (sokad-) kézi adatokból dolgoznak, de minden közlésük végső soron Berlitzre vezethető vissza, akinek munkája viszont nem tudományos jellegű, annak követelményeit sem formai, sem tartalmi szempontból nem elégíti ki. Adatai a tüzetes vizsgálatok (valódi forrásokkal való egybevetések) alkalmával legtöbbször légből kapottnak minősülnek. A Legendában szereplő járművek egy részének létezéséről semmilyen bizonyíték nincs, más részük nem is tűnt el, sőt balesetet sem szenvedett, csak a korabeli napilapok adtak hírt a keresésükről. A megtalálásuk híradását a Legenda már nem részletezi. Berlitz szerint az időjárás mindig ideális, de ha nem, akkor hozzáteszi, hogy a hajós elég tapasztalt volt ahhoz, hogy egy kicsiny vihar ne tehessen kárt benne.
-> Vissza a Lawrence David Kusche almenüpontba! <- |